Založ si blog

GDPR a databázy zákazníkov

Základom každej firmy sú obchodné informácie. Sú to kontakty na zákazníkov. Preto sa každá firma snaží budovať si databázu zákazníkov a tiež potenciálnych zákazníkov. Robia to rôznymi spôsobmi. Buď dáta stiahnú z internetu a teda ich získavajú bez vedomia dotknutých osôb. Porušujú tým GDPR, spracúvajú osobné údaje nezákonne. Iné, získavajú kontakty legálne. Od firiem si vyžiadajú súhlas, e-mailom alebo často aj telefonicky. Osobné údaje spracúvajú v súlade s GDPR. Ak začínate, môžete si databázu zákazníkov kúpiť. Niektoré firmy Vám ju ochotne predajú. Tu však môžu nastať problémy. Kontakty v databáze môžu byť neaktuálne a pri veľkej chybovosti budete vyhodnotený ako spamista. Vaše e-maily budú končiť v spamovom koši a zákazníci si ich neprečítajú. Ďalší problém kúpenej databázy sa týka  GDPR. Súhlas so spracúvaním osobných údajov získala (alebo aj nezískala) firma, ktorá Vám predala databázu. Ak by ste kúpili databázu, Vy by ste nemali súhlas na spracúvanie osobných údajov a porušovali by ste GDPR. Firma mohla by urobiť fintu a predala by Vám databázu bez osobných údajov. Ich databáza by obsahovala len všeobecné e-mailové adresy, napr. info@firmaxyz.sk, obchod@firmaxyz.sk, etc., etc.. Ak by sa vyskytla e-mailová adresa meno.priezvisko@firmaxyz.sk, mali by ste problém. Ďalší problém by nastal, ak by sa v databáze vyskytla aj SZČO, t.j. živnostník. Jeho obchodné meno je tvorené jeho menom, priezviskom a názvom, napr. Jozef Mrkvička Predaj zeleniny. To už je osobný údaj. Nemuseli by ste poslať ani jeden e-mail a porušili by ste GDPR. Stačí, ak by ste takúto databázu len prezerali. Aj prezeranie osobných údajov sa chápe ako spracúvanie osobných údajov. Preto je najlepšie budovať si vlastnú databázu zákazníkov. So zákazníkov, ktorí už u Vás urobili nákup a pre získanie nových kontaktov môžete použiť napr. tzv. magnet. Ponúkať môžete rôzne produkty, fyzické alebo elektronické, napr. rôzne návody, nápady vo forme elektronických kníh (e-booky), fotografie, software, etc., etc.. Ponúkať ich budete „zadarmo“. Tak to odporúčajú marketingoví guruovia. Budúci zákazníci Vám síce nezaplatia peniazmi, ale zadarmo to nebude. Niečo za niečo. Zaplatia svojim súkromím. Ak to použijete, vždy dajte políčko pre vyjadrenie súhlasu so spracovaním osobných údajov, kde uvediete aj účel. Súhlas sa nedá vyjadriť implicitne, ako to mylne chápu niektoré e-shopy. Vložením e-mailovej adresy, potrebnej pre stiahnutie napr. e-booku sa súhlas nevyjadruje. Tým je porušené GDPR, čl. 6, ods. 1, písm. a). Osobné údaje možno spracúvať, ak dotknutá osoba vyjadrila súhlas. Súhlas musí byť jasne vyjadrený, dobrovoľný a musí byť dokladovateľný.

Je telefónne číslo osobný údaj?

24.07.2019

Je telefónne číslo osobný údaj? K tomuto článku ma vyprovokoval účastník jedného fóra, ktorý tvrdil, že telefónne číslo je osobný údaj, ktorý treba starostlivo chrániť. Tak im to viac »

GDPR a e-shop

10.06.2019

Dňa 25. mája 2018 vstúpilo v celej Európskej únii do platnosti Nariadenia Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) 2016/679 z 27. apríla 2016 o ochrane fyzických osôb pri spracúvaní osobných údajov viac »

GDPR a kamery

20.05.2019

Dňa 25. mája 2018 vstúpilo v celej Európskej únii do platnosti Nariadenia Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) 2016/679 z 27. apríla 2016 o ochrane fyzických osôb pri spracúvaní osobných údajov viac »

Pevnosť, Brégançon,

Macron chce byť vplyvný líder. Odomkol pevnosť silnému Putinovi

19.08.2019 22:27

Šéf Kremľa sa dostal tam, kam francúzski prezidenti pozývajú štátnikov zo zahraničia len výnimočne.

Ábel Ravasz

Stratifikáciu podporiť chceme, považujeme ju za dôležitú, povedal Ábel Ravasz

19.08.2019 21:22

Na forme podľa neho strane veľmi nezáleží, dôležité je aby bol návrh kvalitný.

Béla Bugár,

Most-Híd a SMK chcú uzatvoriť rokovania o možnej koalícii do konca augusta

19.08.2019 20:53

Jednou z problémových tém je tiež podiel ľudí na potenciálnej kandidátke.

USA / Donald Trump /

USA otestovali raketu stredného doletu

19.08.2019 19:39

Spojené štáty od INF oficiálne odstúpili 2. augusta.

Ľubomír Polčic

Vedieť znamená, byť o krok vpred.

Štatistiky blogu

Počet článkov: 7
Celková čítanosť: 9110x
Priemerná čítanosť článkov: 1301x

Autor blogu

Kategórie